Monday, January 30, 2012

Bukit Batu lebah, Melaka

   Pada 23 Jan baru - baru ini aku pergi mendaki Bukit Batu Lebah yang terletak di Selandar, Melaka bersama adik iparku, Khairul dan Fauzi. Kami mendaki dengan bantuan seorang renjer iaitu abg Syukor yang bertugas di hutan rekreasi tersebut. Pendakian memerlukan masa selama 30minit untuk sampai ke puncak bukit dengan ketinggian lebih kurang 600m. Terdapat beberapa tempat menarik di puncak Bukit Batu Lebah ini seperti Gua Reban Ayam, Gua Kelambu, Gua Kura- Kura dan beberapa batu yang mempunyai pelbagai bentuk contohnya batu berbentuk kapal dan tanjak.

   Berikut sedikit gambar untuk paparan anda semua :


Pejabat Renjer

Permulaan trek...

Fauzi & Khairul...


Puncak pertama...


Bukit Cabang Tiga...


Puncak Bukit Batu Lebah (600m)

Bersama abg Syukor...





Daun yg dulu selalu disimpan di dalam buku...


Gua Reban Ayam...





Batu berbentuk kapal...

Pintu Gua Kelambu...







Antara pokok tertua di bukit ini...


Cendawan sebesar kuali...



Laluan ke Gua Kura - Kura...





Bergambar di batu sendeng...




9 comments:

  1. Cantik gambar-gambar ni..
    Saya ambil beberapa untuk diletakkan di blog melakacool.com ye tuan...

    ReplyDelete
  2. Sebelum siap pejabat renjer, perjalanan ke atas lagi mencabar tanpa ada tali untuk berpaut..hanya guna akar2 shj untuk naik..sekarang dah jadi lebih mudah..hehehe..apa2 pun memang permandangan di atas bukit sangat cantik n aman... :)

    ReplyDelete
  3. Sy tinggal kat Melaka area Bachang .
    Mcm mn sy nk ke Hutan Rekreasi Bukit Batu Lebah tu ye ?
    Ada contact nombor renjer Abg Shukor ?

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. bukit ni dibuka pada sapa2 yg nk dtg ke? atau kene buat appointment dlu?

    ReplyDelete
  7. Utk makluman terdapat lebih 15 buah gua yg masih blum dteroka... Kami telah mmbuat 2
    laluan hiking caving n treking

    ReplyDelete